UF-företaget Glada färger vinner pris för Årets affärsplan

av Katrin Nilsson
Glada färger bygger på Emma Södermans, Pontus Karlssons, Jennifer Grundbergs, Tess Erikssons och Filip Eskilssons idé ett utvecklat system för sopsortering. Här är Emma, Tess och Jennifer på Mariefreds julmarknad.

UF-företaget Glada färger har fått pris av Ung företagsamhet för Årets affärsplan. Några elever från Europaskolan har kommit på ett fiffigt system för sopsortering. Istället för att stoppa in en plastpåse i brevinkastet så att brevbäraren kan ge dig nya påsar i rätt färg, har gruppen uppfunnit magnetiska små skyltar man kan sätta på brevlådan. 

Glada färger har varit aktiva med att nå ut till sina kunder. Bland annat stod Pontus Karlsson på julmarknaden i Strängnäs.

Emma Söderman, Pontus Karlsson, Jennifer Grundberg, Tess Eriksson och Filip Eskilsson går på Europaskolan, där de har haft möjlighet att starta ett UF-företag. De valde alltså en innovativ lösning för att på ett snyggt och estetiskt sätt få brevbäraren att lägga soppåsar i rätt färg i din brevlåda.

Varje magnet har en bild av en påse med olika färg. När någon av soppåsarna börjar ta slut hemma kan man, istället för att hänga ut en påse i brevlådan, sätta dit en stilren magnet i rätt färg. Vips får man en ny rulle påsar av brevbäraren. 

Ung företagsamhet, som delat ut priset, är en organisation som vill hjälpa ungdomar och barn att utvecklas vad gäller entreprenörskap. Man är i sin tur en del av Junior Achievement, en världsomspännande organisation som grundades i USA, där det första UF-företaget såg dagens ljus redan 1919. I Sverige har Ung företagsamhet haft utbildning i UF-företagande i skolorna sedan 1980.

Eleverna från Europaskolan valde en innovativ lösning för att på ett snyggt och estetiskt sätt få brevbäraren att lägga soppåsar i rätt färg i din brevlåda.
Eleverna från Europaskolan valde en innovativ lösning för att på ett snyggt och estetiskt sätt få brevbäraren att lägga soppåsar i rätt färg i din brevlåda.
Eleverna från Europaskolan valde en innovativ lösning för att på ett snyggt och estetiskt sätt få brevbäraren att lägga soppåsar i rätt färg i din brevlåda.

I hela Sörmland har det, enligt statistik som Ung företagsamhet tagit fram, startats 1270 stycken UF-företag under läsåret 2022/2023. Läsåret före minskade antalet UF-företag i Sörmland, men nu kan man se att de ökar med 15% jämfört med föregående läsår. Även i Sverige som helhet har de gått upp och är 2% fler än förra läsåret. 

Läs även:

Lämna ett svar

Upptäck mer från Mariefreds tidning/Måsen

Prenumerera nu för att fortsätta läsa och få tillgång till hela arkivet.

Fortsätt läsa