
I mars blir det temakväll om trafiksäkerhet för alla de som redan kör, eller drömmer om att i en snar framtid framföra en A-traktor, moped eller mopedbil. Nu kan man lära sig mer och träffa andra motorintresserade.
Strängnäs kommun har i samarbete med polisen och kyrkan anordnat temakvällen. Inriktningen på tematräffen är unga motorintresserade men alla åldrar är välkomna att delta.
Polisen kommer att vara med under kvällen tillsammans med Marita Andersson och Mikaela Martinsson från kommunens säkerhetsenhet.

Riksdagen beslutade 1997 om en nollvision för trafiksäkerheten. Ännu har man inte uppnått det målet. Förra året omkom 220 personer och 15 437 skadades, varav 1 929 allvarligt.
Sambandet mellan olyckor och alkohol är tydligt och på plats under temakvällen finns också ungdomar från MHF (Motormännens helnykterhetsförbund). MHF har funnits ända sedan 1926 och verkat för att förbättra trafiksäkerheten. De har bland annat arbetat för att sänka promillegränser och införa säkerhetsbältet. På temakvällen kommer de att berätta mer om kopplingen mellan olyckor och alkohol.
Dessutom kommer Adam Myllylä som driver Youtubekanalen ”Kul på hjul” med över 90 000 följare. Han kallar sig själv carfluencer då han i sin kanal bland annat visar hur man för en billig penning kan bygga om sin bil. Han har använt sig av sin popularitet för att sprida information om säkerhet i trafiken och nu kommer han att vara på plats och berätta om sin verksamhet.
Under kvällen bjuds det också på kaffe och man kommer ha chans att ställa frågor och diskutera. Träffen anordnas två gånger, en i Strängnäs och en i Mariefred.
Träff 1:
Datum: 7 mars
Tid: 18:00 – 19:30
Plats: Församlingshemmet i Mariefred
Fri entré: Ja
Träff 2:
Datum: 22 mars
Tid: 18:00 – 19:30
Plats: Kommunhuset i Strängnäs
Fri entré: Ja
Begreppsförvirring kring EPA-traktorn
När regeringen ville förbjuda EPA-traktorn 1975 blev det så mycket protester att man beslutade att de som redan hade en licens skulle få behålla sitt omhuldade fordon. Men man skulle inte kunna registrera några nya. Sedan dess har de existerat vid sidan av A-traktorerna. Detta har skapat en begreppsförvirring eftersom båda fordonen ofta kallas EPA-traktorer.
Tanken med EPA-traktorn var att de som hade ett fordon, som byggts om till att användas i jordbruket skulle kunna framför det på vägarna. Lagstiftarna förutsåg inte den våg av hemmagjorda ombyggda bilar som omfattades av lagförslaget. EPA-traktorn blev ett tillgängligt och billigt fordon för den som ville börja sin bilkörningskarriär innan arton. För den mekaniskt intresserade var det också en rolig hobby att meka med och inreda sitt fordon.

EPA-traktorn nådde sin höjdpunkt på 30-talet och började dala i popularitet på 50-talet fram till att ungdomar på 60- och 70-talet alltså upptäckte att det här fanns en möjlighet att börja köra bil före 18 års ålder.
Möjligheten att registrera en A-traktor kom på 60-talet. Hastigheten på en A-traktor skulle först regleras med två växellådor men idag är det tillåtet att spärra den elektroniskt.
Sedan 1975 kan man inte längre registrera EPA-traktorer utan endast A-traktorer. Båda har en maxhastighet på 30 km/h, men medan en EPA-traktor kan konstrueras så att den skulle kunna köra snabbare har A-traktorn en absolut max-hastighet på 30.
Om du vill köra en A-traktor och saknar B-körkort, behöver du skaffa ett körkort för moped klass 1 eller ett traktorkort. En A-traktor måste ha en LGF-skylt för att tydliggöra att det är ett långsamgående fordon och ska besiktigas regelbundet.
Att skilja en A-traktor från en vanlig bil är inte längre så lätt. Ibland är det bara varningstriangeln som visar att det här är en ombyggd bil. Men det finns också A-traktorer som har modifierats kraftigt då man använt delar från olika bilar för att bygga ett unikt fordon. De kan se ut som en klassisk EPA-traktor där delar från olika fordon fogats ihop. Fordonet kan vara inrett med gardiner, tärningar, doftgranar med mera. Om du ser ett fordon av den typen idag är det förmodligen en A-traktor. Eftersom man inte kunnat registrera några EPA-traktorer sedan 70-talet blir de alltmer sällsynta.
