Adam från ”Kul på hjul” känner ansvar för trafiksäkerheten

av Katrin Nilsson
För att kunna ha ett positivt inflytande samarbetar Adam Myllylä med bland annat motorklubbar och kommuner.

Adam Myllylä, som är känd från sin Youtubekanal ”Kul på hjul, är i Mariefreds församlingshem för att prata om trafiksäkerhet för A-traktorer.
– Eftersom jag har många följare har jag stort inflytande. Då känner jag också att jag har ett ansvar att vägleda och påverka, förklarar Adam. 

I Kul på hjul får man följa hur Adam mekar i sitt garage, bygger om bilar, provkör och testar prylar. Kanalen har drygt 100 000 följare. För att kunna ha ett positivt inflytande samarbetar Adam med bland annat motorklubbar och kommuner. Detta är också anledningen till att han är i Mariefred och deltar i ett möte på församlingshemmet. Här finns både polisen, representanter från kommunen, kyrkan och MHF Motorförarnas helnykterhetsförbund. Mötet handlar om trafiksäkerhet för de som kör eller tänker börja köra A-traktor.

– Det är en fördel att man har fasta riktlinjer och det är också bra om föräldrarna har kunskaper och vet vad deras barn gör. 

Adam menar att de som har A-traktor ofta saknar tillräckligt med konsekvenstänk. 

– Många kör för fort. Jag var själv ingen perfekt tonåring. Jag bröt ofta mot hastighetsbegränsningen, men nu vill jag också berätta varför man ska vara noga och på det sättet ge tillbaka.

Ett problem som han ser är att lagstiftningen kring a-traktorerna är oklar. Det är inte tydligt vad som gäller, hur många som får sitta i bilen till exempel. Det är problematiskt, förklarar Adam.

I ett förslag från Transportstyrelsen vill man nu också ha skärpta villkor för A-traktorer. Här föreslår man att det ska bli krav på bilbälte och vinterdäck. Det ska bli en tydlig gräns för hur många som kan åka i ett fordon. Dessutom vill man skärpa reglerna för att förhindra manipulering av hastigheten.  

Eftersom man ser en ökning i antalet personer som kör rattfulla menar Kim att det borde vara större fokus på nykterhet i trafiken.
Trafikpolisen var på plats för att räta ut frågetecknen kring trafikregler när man kör A-traktor.
Embla Hagman är på mötet för att hon planerar att inom en snar framtid kommer att skaffa sig en A-traktor.

Att Transportstyrelsen vill förbättra säkerheten beror på att antalet A-traktorer fördubblats på två och ett halvt år. Det finns idag drygt 50 000 registrerade fordon. Parallellt har olyckorna ökat ännu mer än antalet fordon. Under 2021 inträffade 368 olyckor med personskador. 

Transportstyrelsen vill inte i nuläget, när olyckorna ökar, höja hastighetsbegränsningen, men på samma gång öppnar man för att det skulle kunna vara möjligt med en höjning av hastigheten i framtiden om säkerheten ökar och olyckorna minskar. 

På mötet i församlingshemmet finns också Kim Fagerholm, förbundskansler på MHF (Motorförarnas helnykterhetsförbund). Hon har med sig så kallade promilleglasögon. 

– Det är sådana glasögon som man kan sätta på och uppleva hur det är att vara full. Det motsvarar ungefär en promille. 

Det finns även glasögon som gör att man kan känna hur det är att vara drogpåverkad. 

– Om man dricker eller tar droger på riktigt kommer ju den här effekten smygande och då märker man inte lika mycket. 

Eftersom man ser en ökning i antalet personer som kör rattfulla menar Kim att det borde vara större fokus på nykterhet i trafiken. 

– Man pratar mer om hastigheten och lite mindre om det här med onykterhet 

Nova Richtoff och Wilda Josefsson kom till mötet för att lära sig mer om reglerna när man kör A-traktor. De planerar att börja köra så fort de är tillräckligt gamla.

Ganska nyligen var det en A-traktorförare som blev dömd för grov rattfylla för första gången.  

– Det är allvarligt, för det kan bland annat spela in när man sedan försöker ta ett B-körkort. Det kan påverka hela din framtid. 

En som också har hittat till mötet är Embla Hagman. Hon är där för att hon planerar att inom en snar framtid skaffa sig en A-traktor. 

– Jag kommer att köpa en traktor så fort jag har tagit kortet. 

Trots att hon inte kör själv ännu åker hon ofta med kompisar. 

– Man kanske stannar och ses på olika ställen, men jag tycker det är roligast när man åker runt och lyssnar på musik. 

För Embla som snart ska börja köra själv var det ett givande möte.

– Jag tyckte det var bra att det blev mycket diskussioner och man kunde ställa frågor. Det var intressant det här med hur många man kan vara i en bil, för det är någonting som vi ofta diskuterar. Några säger att man bara kan vara två, andra säger att man mycket väl kan vara fler. Så det är någonting som många osäkra på. 

Transportstyrelsens förslag i korthet

Krav på bältesanvändning vid färd med traktor på väg.

Krav på att passagerare i traktor vid färd på väg måste sitta på en plats avsedd för passagerare och endast en passagerare per plats.

Traktorer ska inte få köras fortare än högsta tillåtna konstruktiva hastighet.

Tvåårig prövotid för körkort med behörighet AM.

Krav på vinterdäck på samma sätt som för personbilar.

Införande av tekniska krav för att försvåra manipulation av hastighetsbegränsning.

Kraven på utrustning för avgasrening skärps.

Ökat fokus på risker i utbildningen för körkort med behörighet AM och möjlighet att göra utbildningen med fyrhjuliga fordon.

Förtydligade krav på LGF-skyltens befintlighet och utformning.

Läs även:

Lämna ett svar

Upptäck mer från Mariefreds tidning/Måsen

Prenumerera nu för att fortsätta läsa och få tillgång till hela arkivet.

Fortsätt läsa