
Kommunernas budget- och skuldrådgivning kan vara avgörande för den som drabbas av ekonomiska problem. Men hur mycket hjälp kommunerna erbjuder skiljer sig stort. Skuldsatta i Strängnäs får fem gånger mer tid för rådgivning än skuldsatta i Trosa, visar Konsumentverkets kartläggning.
Kommunerna har ansvar att hjälpa människor som har problem att betala sina skulder. Budget- och skuldrådgivning är en obligatorisk verksamhet. Men det finns stora skillnader i hur mycket hjälp olika kommuner erbjuder, visar Konsumentverkets återkommande kartläggning av kommunernas budget- och skuldrådgivning.
Konsumentverkets kartläggning visar att kommuner med hög andel skuldsatta invånare ofta ger mindre rådgivningstid.
I Södermanland erbjuder Trosa kommun minst tid för rådgivning per skuldsatt och år, 38 minuter. Det kan jämföras med Strängnäs, där kommunen erbjuder knappt 200 minuter per skuldsatt och år.
– Det stöd som ges av den kommunala budget- och skuldrådgivningen är många gånger avgörande för den enskilde och dennes familj och av betydelse även för samhället, säger Margareta Lindberg, utredare på Konsumentverket.
– Säkert blir det fler som kommer att behöva ekonomisk rådgivning på grund av högre levnadskostnader och stigande räntor.
Kommun | Andel skuldsatta | Minuter rådgivning per skuldsatt och år |
---|---|---|
Trosa | 2,8 % | 38 minuter |
Vingåker | 5,3 % | 41 minuter |
Flen | 5,6 % | 65 minuter |
Nyköping | 3,8 % | 71 minuter |
Eskilstuna | 5,3 % | 83 minuter |
Oxelösund | 4,6 % | 141 minuter |
Katrineholm | 4,9 % | 176 minuter |
Gnesta | 3,8 % | 180 minuter |
Strängnäs | 4,1 % | 184 minuter |
Nyköpings kommun klarar inte rekommendationen
Konsumentverket rekommenderar att det inte ska ta mer än fyra veckor att få ett besök för skuldrådgivning. Nyköpings kommun klarar inte den gränsen – men det gör övriga åtta kommuner i länet.
– Det kan finnas naturliga förklaringar till varför väntetiderna är långa, men alldeles oavsett är det viktigt att de som är i en ekonomiskt svår situation får snabb och kvalificerad hjälp, säger Kristina Difs, utredare på Konsumentverket.
Den genomsnittliga väntetiden i kommunerna i Södermanland är drygt två veckor. Det är kortare tid jämfört med förra mätningen som gjordes för två år sedan. I fem kommuner har väntetiden minskat medan den ökat i två kommuner.
Kommun | Väntetid | Uppfyller rekommendationen |
---|---|---|
Nyköping | 6 veckor | Nej |
Katrineholm | 3 veckor | Ja |
Oxelösund | 3 veckor | Ja |
Vingåker | 3 veckor | Ja |
Flen | 2 veckor | Ja |
Gnesta | 2 veckor | Ja |
Eskilstuna | 1 veckor | Ja |
Strängnäs | 1 veckor | Ja |
Trosa | 1 veckor | Ja |
Om kartläggningen
- Konsumentverket gör regelbundna kartläggningar av kommunernas budget- och skuldrådgivning.
- Undersökningen består av en webbenkät som har besvarats av samtliga kommuner under perioden januari-mars.
- Uppgifterna bygger på kommunernas egna uppgifter, vilket innebär att skillnader kan förekomma när det gäller statistikens omfattning och detaljnivå. För att kunna besvara frågorna i enkäten har kommunerna i vissa fall gjort uppskattningar.
- Beräkningar har gjorts utifrån statistik om invånarantal (invånare över 18 år) från SCB och antal skuldsatta enligt Kronofogdens utsöknings- och indrivningsdatabas den 31 december 2022.