Fåglarna fascinerar barnen på fritids i Åker 

av Katrin Nilsson
En koltrast hade flyttat in i holken som Lucas och hans grupp byggt.

Idén att studera fåglar kom från barnen själva.

– Jag jobbar både i förskoleklassen och på fritids och märkte ett stort intresse när barnen börjar prata om vinterfåglar. De var fascinerade, berättar Louise Hawelka, elevassistent på Åkerskolan.

Louise pratade med sina kollegor på förskoleklassfritids Khim, Greger, Maria och Ella. 

– Vi började spåna tillsammans med barnen om vad vi skulle kunna göra. De kom med 100 förslag. Det var allt mellan himmel och jord.  

De började hela projektet med att göra kikare av toarullar. Barnen tyckte att det var roligt att det gick att tillverka dem på ett så enkelt sätt. 

Barnen gick ut i skogen med sina nytillverkade kikare för att fågelskåda.

– Det var spännande bara det. Man ser ju faktiskt bättre med de här.  

Efter de började de lyssna på hur de olika fåglarna lät.  

– Vi lärde oss ljuden på de fyra vanligaste fåglarna, bofink, koltrast, blåmes och talgoxe.  

I stort sett alla på fritids kan nu känna igen de här fåglarnas läten.  

– Spelar vi upp ljudet av någon av de här fyra, vet de vilken fågel det är.  

Förutom detta har barnen fått rita och måla fåglar. Dessutom har de tillverkat fåglar på pärlplattor med en ganska fiffig teknik.  

– Vi har lagt en bild på en fågel som vi placerat ett rutat papper över. Sedan har barnen fått kryssa där pärlan ska vara för att skapa ett mönster av fågeln. Efter det har de pärlat dem, strukit och hängt upp dem i fönstret. 

Något som barnen också tyckt varit mycket roligt har varit att tillverka holkar. En av földrarna skänkte plankor som hen sågade till i lämpliga längder.  

– Vi hittade en lätt ritning av en fågelholk sedan gick vi med barnen till slöjdsalen som är ledig på eftermiddagarna.  

Barnen var där några stycken åt gången och jobbade i grupp, tre till fyra stycken. Resultatet blev åtta holkar.

De satte upp holkarna längs med motionsspåret så att det ska vara lätt för barnen att kunna hitta och visa upp.

  

Vi har satt upp holkarna i skogen nära skolan dit vi brukar gå. Där har vi har haft med en stege och en i personalen har klättrat upp.  

varje holk har de bränt in namnet på de barn som gjort den.  

– Nu kan de gå ut tillsammans med sina földrar och titta på sin egen holk.  

Holkarna har redan fått gäster.  

– Vi var där förra veckan och i minst en av holkarna var det fullt med liv. Det var ett gråsparvspar som flyttat in. De flög in i holken med små grenar. Det var roligt för barnen. De ville sitta där och kika. Ah nu har vi fått en hyresgäst.” Det var jättestort. 

Efter det har de sett att de fått gäster i åtminstone ytterligare två till av holkarna.  

Vi satte upp holkarna längs med motionsspåret så att det ska vara lätt för barnen att kunna visa de här holkarna för till exempel sina släktingar. Nu håller de på att utbilda sina föräldrar.  

Louise tycker att det har varit ett lyckat projekt 

– Barnen fortsätter ofta ända upp till nian i Åkerskolan och förhoppningsvis får holkarna hänga kvar. Då kan man titta där och se att den där har jag har gjort, eftersom det står 2023 och barnens namn på holkarna.  

Läs även:

Lämna ett svar