
S/S Ejdern välkomnades av en stor folkskara i Mariefreds hamn under Ångans dag. Fartyget är ett flytande stycke historia eftersom hon byggdes redan 1880 i Göteborg och fortfarande har kvar sin originalmaskin. Båten drivs av en samling eldsjälar och det är speciellt att jobba på ett museifartyg.
– Det är en livsstil att arbeta på Ejdern, konstaterar både dagens kapten Magnus Huldt och Jan Fagerström, som är en av de ansvariga i Museiföreningen Ångfartyget Ejdern.
På bryggan sitter dagens kapten, Magnus Huldt, och välkomnar besökare som vill titta på båten.
– Idag har vi kört från Södertälje, där Ejdern har sin hemmahamn, förklarar han.
Ejdern byggdes 1880 på Göteborgs mekaniska verkstad och kördes i trafik i Göteborgstrakten fram till den 1898 flyttades till Roxen. Idag är den sedan många år hemmahörande i Södertälje.

Ejdern är världens äldsta propellerdrivna koleldade ångfartyg med originalmaskin som fortfarande är i drift. Målet för Museiföreningen Ångfartyget Ejdern är att bevara fartyget, vilket kräver mycket underhåll. Därför välkomnar man både ekonomisk och praktisk hjälp. Man kan både bli stödmedlem och anmäla sitt intresse för att arbeta ideellt på båten.
Ejdern besöker speciella evenemang, som Ångans dag, och kan också ibland göra specialturer. Till exempel har man åkt både i Stockholms skärgård och på Göta kanal. I år kör man som vanligt regelbundet till Birka, samt gör turer bland annat till Stockholm och Vaxholm på Skärgårdsbåtens dag.