
Den 6 juni kom kungaparet till Strängnäs för att fira nationaldagen och Sveriges 500-årsdag. Dagen till ära hade Stallarholmsskolans elever skapat vimplar att pynta Strängnäs med.
På träslöjden hade eleverna tillverkat vimplarna med kungakronor gjorda av plåtburkar, och på textilslöjden hade eleverna gjort vimplar med hjälp av symaskin och textiltryck.
– Textiltryck var roligt. Då tog vi kopieringspapper, sen ritade vi på det och klippte ut det vi hade ritat. Sen strök man fast det på sin flagga och tog textilfärg med en pensel och penslade på. När man var klar kunde man dra bort och hänga på tork. Det var mycket svårare med kronorna, att få de att sitta fast på tyget. Vi hoppas att de inte är för tunga, berättar eleverna i årskurs 3.
Projektet hade även bidragit till att eleverna fått träna på samarbete och genererat samtal om makt och demokrati. Marta Hårdstedt är lärare i textilslöjd på Stallarholmsskolan och berättar att eleverna arbetade två och två med sina vimplar samtidigt som de pratade om temaorden för 500-årsrean.
– Första lektionen pratade vi om temaorden för 500-årsresan: makt, demokrati, mänskliga rättigheter och folkhälsa. Eleverna hade många förslag på hur man kan illustrera folkhälsa och beskrev demokrati som att alla får välja eller rösta. Eleverna har fått arbeta två och två med sina vimplar och jag ser att samarbetet har fått eleverna att växa, säger Marta.