
Den 25 oktober var det återigen dags för den rosa promenaden, som har blivit lite av en tradition i Åkers styckebruk, och som arrangerades av ICA Åker. Rosa promenader är ett sätt att engagera sig men också att samla in pengar till Rosa bandet.
I år fyller Rosa bandet 20 år och det uppmärksammas bland annat genom att man har låtit 20 personer med olika koppling till cancer få uppdraget att formge årets band. Alla fick skriva texten ”Tillsammans mot cancer” med sin unika handstil och den som köper årets rosa band från Cancerfonden får därför ett unikt utsnitt av just det mönstret.
Bland de som designat bandet hittar vi komikern Nour el Refai, skådespelerskan Christine Meltzer, kocken Tareq Taylor, skidskytten Björn Ferry samt skådespelaren och ICA-profilen Mats Melin.
ICA är en av de stora sponsorerna till Rosa bandets insamling. Linda Dolfén jobbar som butikschef på ICA i Åkers styckebruk och har de senaste åren anordnat en rosa promenad för att samla in pengar till forskningen kring bröstcancer. Att delta i promenaden kostade 50 kr och pengarna gick oavkortat till Cancerfonden.
– Ica gör ju mycket för att bidra till att samla in pengar, och kan vi göra något här i butiken är det självklart, säger Linda.

Den rosa promenaden är alltid en kort sträcka som alla kan delta i, oavsett ålder och förutsättningar. Dessutom anordnades ett rosa lopp för barnen. Nytt för i år var att alla som deltagit fick en goodiebag efteråt.
Under pandemin var promenaden mer uppdelad men i år kunde man istället gå tillsammans. Sträckan gick upp förbi Folktandvården, sedan åt vänster och förbi skolan för att sedan gå i mål på baksidan av butiken. 136 personer i olika åldrar hade anmält sig och många hade gått promenaden tidigare år.
ICA:s kampanjer under oktober brukar ofta väcka känslor. I år handlade en av tv-kampanjerna om karaktären Ulf som packade upp varor ”tillsammans med sin mamma”. För några år sedan sändes en reklamfilm där Ulf satt i kassan och en man och en kvinna återkom flera gånger. I början var kvinnan glad, andra gånger var hon nedstämd, tredje gången hade hon inget hår och fjärde gången kom mannen ensam till kassakön – men sedan dök frun upp efter en stund, med en kort frisyr och ett leende på läpparna.
ICA har under åren skapat flera exempel på reklam som väcker starka känslor och engagerar på riktigt.
– Jag håller fullständigt med, säger Linda.
Rosa bandet är något som engagerar väldigt många personer världen över och alla känner vi någon som drabbats, eller känner någon som känner någon som drabbats.
– Jag har vänner som på ett eller annat sätt har drabbats, berättar Linda. [Text Wrapping Break][Text Wrapping Break]Förutom de rosa varorna som Linda valt att lyfta fram i butiken har promenaden blivit ett sätt att uppmärksamma frågan ytterligare.
– Alla kan vi bidra på något sätt, säger Linda. Varenda krona är viktig just nu. Man gör en god sak och tillsammans kan vi alla hjälpa till på något sätt.
Under den Rosa promenaden den 25 oktober samlades 9 690 kr in till Cancerfonden. ”Tack till våra leverantörer som har varit med och bidragit. Tillsammans gör vi skillnad!”, hälsar arrangörerna på sitt Instagramkonto