
Frisör Helene Milton i Mariefred märker inte av inflationen. Verksamheten pågår som vanligt och kundtillströmningen är densamma som före dåliga tider, med ökade höga kostnader för dagligvaror, el och bensin.

Det är fullbokat på salongen och Helene märker inte av att kunderna skulle strama åt frisörbesöken. Hon har inte behövt höja priserna för klippning, men har märkt en prisökning för produkterna hon köper in från grossisterna – där har även hon behövt höja priset.
– Folk unnar sig klippning och vill känna sig fina. De månar om sig själva och känner att det är viktigt hur man ser ut. Om det är fattigt hemma och elräkningarna går upp vill man ändå känna sig fin i håret och då unnar man sig ett besök hos frisören. Kanske är det så att man minskar på andra saker, spekulerar Helene.
Marcus Haglund har arbetat på Ica Torghallen i Mariefred i tjugo år och märker att folk fortfarande handlar lokalt – alla måste ju äta, men de handlar mindre än tidigare. Kundantalet är detsamma som tidigare, men man väljer att handla mindre och bara det som är nödvändigt.

– Det verkar som om folk tänker efter en gång till innan de handlar nuförtiden och handlar mer kampanjvaror. Det märks extra mycket att människor tänker mer med plånboken och inte gör lika mycket impulsköp. Alla butiker kämpar med lönsamhet, men det går inte att höja priserna mer. Alla varor har blivit dyrare i inköp, men vi kämpar med att hålla så låga priser som möjligt för att få kunder.